인체라는 소재가 많은 작가들에게 매력적인 대상으로 다가오는 것은 보편적이지만 인체 내부의 뼈와 장기까지 파헤친 표현에는 거부감을 느끼는 사람이 많다. 낯설긴 하지만 어차피 정신을 제외한 물질에서의 이야기라면 살갗이 지워진 뼈의 모습이 더 진정성 있다고 느껴진다. 뼈를 그리지만 그것이 반드시 죽음이나 메멘토모리를 전하지는 않는다. 심지어 춤추는 죽음에서 모티브를 가져올 때에도 그렇다. 내가 이러한 소재를 통해 무언가 전달하고자 한다면 그것은 공포나 교훈이 아닌 친근함과 동질감이다. 당장 낯설게 다가오기는 하지만 그리는 사람이나 감상하는 사람이나 모두 살갗 밑에 가지고 있다. 겉은 의도대로 보는 이에게 인상을 줄 수 있지만 뼈는 그렇지 않다. 나는 거기에 안심하게 된다.

 Although it is universal that the subject of the human body comes to be an attractive object to many artists, many people feel rejection to the expression of bones and organs inside the human body. It is unfamiliar, but if it is a story in a material other than spirit, it feels more authentic in the shape of the bone that has been wiped out. It draws bones but it does not necessarily convey death or Memento Mori. Even when bringing motives from dancing deaths. If I want to convey something through these materials, it is a sense of familiarity and affinity, not fear or lessons. Although it comes to the strange now, everyone who draws or appreciates has it all under the skin. The outside can give an impression to the viewer as intended, but the bones are not. I am relieved there.















opening performance